« علت بدزبانی در فضای شبکه های مجازی چیست؟فرهنگ چیست؟ »

رفتار غلط فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا گروهی از افراد، در یک جامعه خاص، اقدام به اجرای یک عمل یا رفتاری می‌کنند که با ارزش‌ها، نگرش‌ها و آداب و رسوم متداول در آن جامعه تضاد دارد. این ممکن است به عنوان ناشی از عدم آگاهی، نقص در تربیت، تفکرات فردی یا گروهی، یا حتی تاثیرات خارجی شکل گیرد. در زیر، برخی از عوامل موجب شدن یک رفتار غلط فرهنگی را بررسی می‌کنیم:

1. **ناشی از نادانی:**
فرد ممکن است به علت نادانی و عدم آگاهی از ارزش‌ها و نگرش‌های متداول در جامعه، به رفتاری بپردازد که در آن جامعه تلقی نشده و مورد پذیرش قرار نگیرد.

2. **تفاوت در تربیت و آموزش:**
مواردی که فردان را تربیت و آموزش داده‌اند، می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتارهایشان در جامعه داشته باشد. اگر این آموزش‌ها با ارزش‌ها و اصول جامعه تطابق نداشته باشد، ممکن است به وقوع رفتار غلط فرهنگی بپردازند.

3. **تأثیرات فرهنگی خارجی:**
برخی از افراد ممکن است تحت تأثیر فرهنگ‌ها یا گروه‌های خارجی قرار گیرند که با فرهنگ جامعه مبدأ تفاوت دارند. این تأثیرات ممکن است باعث اجرای رفتارهایی شود که در جامعه مقصد ناخوشایند است.

4. **تعارض ارزش‌ها:**
در برخی موارد، افراد ممکن است با تعارض ارزش‌ها و اصول موجود در جامعه مواجه شوند. این تعارض ممکن است به علت تفکرات فردی، گروهی یا جنبه‌های فرهنگی خاص باشد.

5. **عدم احترام به تنوع:**
وجود تنوع فرهنگی در یک جامعه نیازمند احترام به ارزش‌ها و آداب و رسوم مختلف است. عدم احترام به تنوع ممکن است به رفتارهایی منجر شود که نه تنها غلط فرهنگی باشند بلکه به تشدید تناقضات فرهنگی نیز منجر گردند.

در هر صورت، توجیه رفتار غلط فرهنگی نیازمند درک و توجه به متغیرهای مختلف فردی، اجتماعی و فرهنگی است. آگاهی، تربیت متناسب با ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه، و ترویج احترام به تنوع ممکن است از جمله راهکارهای کاهش رفتارهای غلط فرهنگی باشند.


موضوعات: اعتکاف, فرهنگ
   سه شنبه 19 دی 1402


فرم در حال بارگذاری ...